Kaarina Kailo :: kansalaissivut - vasemmistoliitto -logo

Kirjoja

BLOGI

Valtuustoaloite

Vanhusten riittävien laitospaikkojen kartoittamiseksi tulevaisuudessa

Me allekirjoittaneet esitämme, että Kiimingin kunta varautuisi ennustettuun vanhusten määrän kasvuun kartoittamalla tarkkaan laitospaikkojen riittävyys ja määrä kymmenen vuoden aikajanalla. Kuntaliiton ja hallituksen prosenttimääräiset suositukset panostamisesta vanhusten kotihoitoon laitospaikkojen kalleuden tähden on taloussuunnittelua ilman sydäntä. Siinä ei huomioida, että niiden vanhusten määrä, jotka eivät selviä yksin kodeissaan saattaa ylittää huomattavasti suunniteltujen vähäisten laitospaikkojen määrän. On kestämätöntä, jos tällainen tilanne pääsisi yllättämään, sillä vanhuksia ei voi myöskään jättää heitteille koteihinsa, ja toisaalta, tehostetun palveluasumisen maksut ovat hintaeroineen varsin eriarvoistavia. Lisäksi vakavasti muistisairaat ovat myös uhka niin itselleen kuin ympäristölleen esim. tulipalojen aiheutumisen näkökulmasta. On tapauksia, jossa kotona asuvat muistisairaat ovat lämmittäneet asuntoaan jättämällä kaikki keittiöliedet päälle. Vaikka kotihoito on useimpien riittävän terveiden vanhusten kaipaama hoitomuoto, tulee varautua muistisairaiden kasvavaan määrään elinaikaodotteen kasvun myötä. On estettävä, ettei Kiimingissä pääse syntymään laitoshoitopaikkojen puutetta sekä se, etteivät kunnat joudu riippuvaisiksi kalliista yksityispalveluista omien laitospaikkojen ja heikon tulevaisuudensuunnittelun tähden.

Kaarina Kailo

| web - werkonkutoja| e-mail jukka.karkkainen(ät)werkonkutoja.net |